TÜBİTAK 2237-A PROJESİ
Etkinliğin Amaç ve Kapsamı
Bu etkinliğin amacı lisansüstü öğrencilerin Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SKA) ve üniversitelerde var olan sürdürülebilir uygulamalar hakkında bilgi edinmesini sağlamaktır. Etkinlik çerçevesinde “sürdürülebilir kalkınma amaçları” ve “sürdürülebilir üniversite” kavramları kapsamlı şekilde ekonomik, sosyal, çevresel ve kurumsal boyutlarda tanımlanacaktır. Sürdürülebilir Kalkınmanın 3 temel sütunu olarak belirlenen ekonomik, sosyal ve çevresel boyut genel anlamda sürdürülebilir uygulamaları analiz etmede kullanılmaktadır. Bu etkinlik kapsamında dördüncü bir boyut olarak eklenen kurumsal yapı ile üniversitelerin yönetim yapısına sürdürülebilirliğin dahil edilmesiyle ilgili içerikler detaylandırılmış olacaktır. Bu etkinlikte üniversitelerin sürdürülebilir gelişimini değerlendirmede kullanılabilecek temel göstergeler detaylandırılacak ve bu sayede katılımcıların sürdürülebilirlik hedeflerinin üniversiteler açısından etkin şekilde uygulanmasıyla ilgili farkındalığının artması sağlanacaktır. Etkinlik sayesinde katılımcılar üniversitelerde eğitim, araştırma ve topluma katkı boyutlarında Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları başta olmak üzere tüm sürdürülebilirlik alanlarında uyumlu şekilde strateji ve politikaların oluşturulması ve bunların etkin bir şekilde uygulanmasına ilişkin bilgi düzeylerini artırmış olacaklardır.
Etkinlik kapsamında katılımcılara alanında uzman akademisyenler tarafından sürdürülebilir üniversite uygulamalarıyla ilgili ekonomik, sosyal, çevresel ve kurumsal boyutlarda eğitimler verilecek ve katılımcıların üniversitelerin sürdürülebilirliğini destekleyen uygulamalarla ilgili bilgi sahibi olması sağlanacaktır. Etkinliğin gerçekleştirilmesiyle, katılımcılara Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarının üniversiteler tarafından etkin şekilde uygulanmasında önemli rol oynayan temel konular ayrıntılı bir şekilde anlatılarak sürdürülebilir kalkınma bakış açısının benimsenmesine katkı sağlanmış olacaktır. Etkinlik sonucunda katılımcıların sürdürülebilir uygulamaların üniversiteler tarafından hayata geçirilmesi ve üniversitelerin sürdürülebilirliğinin geliştirilmesi konularında bilgi düzeylerini artırması hedeflenmektedir.
Etkinlik ekibi çok boyutlu ve karmaşık bir çalışma konusu olan sürdürülebilirlik ve üniversite ilişkisini analiz etmeye uygun nitelikte çeşitli disiplinlerden eğiticilerden oluşturulmuştur. Etkinliğin yürütücüsü ve eğitici kadrosunda yer alan Atatürk Üniversitesi öğretim üyeleri, üniversitenin sürdürülebilir kalkınma çalışmalarında etkin görev almakta, Atatürk Üniversitesi Sürdürülebilirlik Koordinatörlüğü bünyesinde çalışmalarına devam etmektedirler. Etkinliğe diğer üniversitelerden dahil edilerek eğitici olarak katkı verecek olan öğretim üyeleri de sürdürülebilirlikle ilgili çalışmaları olan akademisyenlerden oluşmaktadır.
Katılım Kriterleri
Etkinliğimize 30 lisansüstü öğrencinin katılması planlanmaktadır. Etkinliğe kimlerin katılacağı henüz belirlenmemiş olup, etkinliğe kabul edilecek katılımcıların belirlenmesinde aşağıdaki ölçütler dikkate alınacaktır:
Türkiye’deki üniversitelerden herhangi birinin Lisansüstü Eğitim Enstitülerinde yüksek lisans veya doktora programına kayıtlı olmak
TÜBİTAK araştırmacı bilgi sistemi (ARBİS) veri tabanına güncel bilgileri ile kayıtlı olmak,
2237-A kodlu projelere 4 defadan fazla katılmamış olmak,
Niyet mektubu sunmak (Etkinliğe katılma motivasyonlarını belirten en fazla 250 kelimeden oluşan bir yazı).
Sürdürülebilirlikle ilgili bir tez önerisi sunmuş ya da tez konusu belirlemiş olan başvuru sahiplerine öncelik verilecektir.
6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen depremin etkilediği Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Elâzığ, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye ve Şanlıurfa illerinden başvuranlara öncelik verilecektir.
Niyet Mektuplarının tuna.batuhan@atauni.edu.tr eposta adresine gönderilmesi gerekmektedir.
Bilim Kurulu:
Unvanı, Adı ve Soyadı (Unvan ve alfabetik sıra) | Kurum |
Prof. Dr. Ayşe Bayrakçeken YURTCAN | Atatürk Üniversitesi |
Prof. Dr. Barış SEÇER | Dokuz Eylül Üniversitesi |
Prof. Dr. Emre ÖZŞAHIN | Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi |
Prof. Dr. Hüseyin ÖZER | Atatürk Üniversitesi |
Prof. Dr. Muharrem Kemal ÖZFIRAT | Dokuz Eylül Üniversitesi |
Prof. Dr. Salih Börteçine AVCİ | Atatürk Üniversitesi |
Prof. Dr. Vedat KAYA | Atatürk Üniversitesi |
Prof. Dr. Zeynep CEYLAN | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Çağlar Kıvanç KAYMAZ | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Dilek ÖZDEMİR | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Tuna BATUHAN | Atatürk Üniversitesi |
Yerel Düzenleme Kurulu
Unvanı, Adı ve Soyadı (Unvan ve alfabetik sıra) | Kurum |
Prof. Dr. Salih Börteçine AVCİ | Atatürk Üniversitesi |
Prof. Dr. Zeynep CEYLAN | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Çağlar Kıvanç KAYMAZ | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Dilek ÖZDEMİR | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Tuna BATUHAN | Atatürk Üniversitesi |
Arş. Gör. Dr. Olcay Besnili MEMİŞ | Atatürk Üniversitesi |
Arş. Gör. Şuheda ALTUNOK | Atatürk Üniversitesi |
Düzenleme Kurulu
Unvanı, Adı ve Soyadı (Unvan ve alfabetik sıra) | Kurum |
Prof. Dr. Zeynep CEYLAN | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Ahmet ATALAY | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Çağlar Kıvanç KAYMAZ | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Deryanur KILIÇ | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Dilek ÖZDEMİR | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Erdi AKSAKAL | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Feridun KAYA | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Salih BİRİNCİ | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Tuba ŞAHİNOĞLU | Atatürk Üniversitesi |
Doç. Dr. Tuna BATUHAN | Atatürk Üniversitesi |
Dr. Öğr. Üyesi Adnan KARATAŞ | Atatürk Üniversitesi |
Dr. Ögr. Üyesi Arzu TURAL DİKMEN | Atatürk Üniversitesi |
Dr. Ögr. Üyesi Aykut CAMCI | Giresun Üniversitesi |
Dr. Öğr. Üyesi Dilek ESER | Dokuz Eylül Üniversitesi |
Dr. Öğr. Üyesi Muhammet İkbal TEPELER | Atatürk Üniversitesi |
Dr. Öğr. Üyesi Özge BUZDAĞLI | Atatürk Üniversitesi |
Dr. Öğr. Üyesi Rümeysa BAYAR | Erzurum Teknik Üniversitesi |
Dr. Öğr. Üyesi Yusuf KIZILKAN | Atatürk Üniversitesi |
Arş. Gör. Dr. Olcay Besnili MEMİŞ | Atatürk Üniversitesi |
Arş. Gör. Kerem Fırat ÇOSKUN | Atatürk Üniversitesi |
Arş. Gör. Kübra BOZMA | Atatürk Üniversitesi |
Arş. Gör. Şuheda ALTUNOK | Atatürk Üniversitesi |
Doktora Öğrencisi Cemile KOCA | Atatürk Üniversitesi |
Elif Tuna PULAŞ | Atatürk Üniversitesi |
Etkinlik Programı
SAAT/GÜN |
1. GÜN |
SAAT/GÜN |
2. GÜN |
SAAT/GÜN |
3. GÜN |
09:00 – 09:45 |
DERS ADI: Açılış ve Etkinlik Hakkında Genel Bilgilendirme |
09:00 – 09:45 |
DERS ADI: Sürdürülebilir Üniversite Sistemi Model Önerisi |
09:00 – 09:45 |
DERS ADI: Üniversitelerde Sürdürülebilir Yaşam Kalitesi |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Tuna BATUHAN |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Tuna BATUHAN |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Salih BİRİNCİ |
|||
DERS KONUSU: Etkinliğin amacı ve hedefleri açıklanacak, katılımcılarla tanışma gerçekleşecektir. |
DERS KONUSU: Üniversitelerin sürdürülebilir kalkınma amaçlarına hizmet edebilmesini sağlayacak etkin ve işlevsel bir model önerisi açıklanacaktır. |
DERS KONUSU: Üniversitelerde Sürdürülebilir Yaşam Kalitesi |
|||
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Etkinliğin amacı ve hedefleri açıklanacak, katılımcıların beklentileri değerlendirilecek ve etkinliğin hem eğiticiler hem de katılımcılar açısından daha verimli hale getirilebilmesiyle ilgili detaylar açıklanacaktır. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Üniversitelerin eğitim, araştırma ve topluma katkı boyutlarına sürdürülebilirliğin dahil edilmesini sağlayacak bir kurumsal model önerisi detaylandırılacaktır. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Üniversitelerde sürdürülebilir yaşam kalitesi konusunda bilgiler verilecektir. |
|||
10:00 -10:45 |
DERS ADI: Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Üniversite İlişkisi |
10:00 -10:45 |
DERS ADI: Sıfır Atık Hiyerarşisi ve Sürdürülebilir Atık Yönetimi |
10:00 -10:45 |
DERS ADI: Sürdürülebilir Üniversiteler İçin Temel Hukuk Eğitimi ve Araçlarının Önemi |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Tuna BATUHAN |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Prof. Dr. Zeynep CEYLAN |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr. Öğr. Üyesi Dilek ESER |
|||
DERS KONUSU: Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Üniversite İlişkisinin detaylandırılması |
DERS KONUSU: Sıfır Atık Yönetim Basamakları (Hiyerarşi) ve Üniversitelerde Sürdürülebilir Atık Yönetimi |
DERS KONUSU: Temel hukuk eğitimi ile bireylerin hak arama hürriyetini sağlamasına yönelik süreçler açıklanacaktır. |
|||
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Sürdürülebilir Kalkınma konusunda üniversitelerden beklentiler ve üniversitelerin katkı yapabileceği alanların başarılı uygulama örnekleriyle açıklanması |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Atık yönetim hiyerarşisi (AYH) ve üniversiteler özelinde atık yönetim uygulamaları dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Bireylerin idarelerle olan zorunlu ilişkilerde sorumlulukları kapsamında yapması gerekenler ve yargıya başvurmaları gerektiğinde izlemesi gereken süreçler detaylı bir şekilde açıklanacaktır. Bu sayede sürdürülebilirliğin önemli bir basamağı olan güçlü kurumların işlerliğinin sağlanması olanaklı hale gelecektir. |
|||
11:00 -11:45 |
DERS ADI: Sosyal Sürdürülebilir Üniversite |
11:00 -11:45 |
DERS ADI: Üniversitelerde Sürdürülebilir Eğitim |
11:00 -11:45 |
DERS ADI: Üniversitelerde Sürdürülebilir Gelecek: Kampüs Bilgi Sistemi |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Çağlar Kıvanç KAYMAZ |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr. Öğr. Üyesi Yusuf KIZILKAN |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr. Öğr. Üyesi Aykut CAMCI |
|||
DERS KONUSU: Sosyal Sürdürülebilir Üniversite Göstergeleri |
DERS KONUSU: Üniversitelerde Sürdürülebilir Eğitimin Önemi |
DERS KONUSU: Üniversitelerde Sürdürülebilir Gelecek: Kampüs Bilgi Sistemi |
|||
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Ulusal ve uluslararası bağlamda Sosyal Sürdürülebilir Üniversite göstergeleri hakkında bilgiler verilecek |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Üniversitelerde Sürdürülebilir Eğitimin Önemi konusunda bilgiler verilecektir. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Üniversitelerde Sürdürülebilir Gelecek: Kampüs Bilgi Sistemi hakkında bilgi verilecektir. |
|||
12:00 -12:45 |
DERS ADI: Üniversitelerde Ekonomik Sürdürülebilirlik |
12:00 -12:45 |
DERS ADI: Üniversitelerde Sosyal Eşitsizliklerin Azaltılması |
12:00 -12:45 |
DERS ADI: Üniversitelerde Sosyal Bütünlük ve Uyum |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Dilek ÖZDEMİR |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Erdi AKSAKAL |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Feridun KAYA |
|||
DERS KONUSU: Ekonomik sürdürülebilirliğin üniversite bazında incelenmesi |
DERS KONUSU: Üniversitelerde toplumsal anlamda eşitsizlikler ve bu eşitsizliklerin giderilmesine yönelik adım ve çabalar açıklanacaktır. |
DERS KONUSU: Üniversitelerde toplumsal anlamda uyum ve bütünlük |
|||
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Ekonomik kalkınmanın ve kaynak kullanımının üniversitenin eğitim, araştırma ve topluma katkı bazında etkilerini anlamaya odaklanmaktadır. Sürdürülebilir yatırım fırsatları, yeşil finansman araçları, sürdürülebilirlik kriterlerine dayalı yatırım değerlendirmesi mevcut dersin kapsamını oluşturmaktadır. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Üniversitelerde yaş, cinsiyet, engellilik, ekonomik eşitsizliklerin giderilmesine yönelik çalışmalarla ilgili bilgi verilecektir. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Üniversitelerde toplumsal uyum ve bütünlüğün sağlanmasına yönelik çalışmalarla ilgili bilgi verilecektir. |
|||
14:00 -14:45 |
DERS ADI: Sürdürülebilir İş Modelleri ve Uygulamaları |
14:00 -14:45 |
DERS ADI: Üniversitelerin Sürdürülebilirliği Kapsamında Toplumsal Duyarlılık Projelerinin Etkileri |
14:00 -14:45 |
DERS ADI: Üniversitede Paylaşım Ekonomisi |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Arş. Gör. Dr. Olcay BESNİLİ MEMİŞ |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr. Öğr. Üyesi Özge BUZDAĞLI |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbal TEPELER |
|||
DERS KONUSU: Ekonomik başarıyı, sosyal sorumluluğu ve çevresel korumayı dengeleyen iş modelleri açıklanacaktır. |
DERS KONUSU: Üniversitelerde verilen Toplumsal duyarlılık dersleri kapsamında yapılan projelerin Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları çerçevesinde değerlendirilmesi |
DERS KONUSU: Paylaşım Ekonomisi Kavramı, Paylaşım Ekonomisinin Çevresel, Ekonomik ve Sosyal Sürdürülebilirliğe Katkısı, Paylaşım Ekonomisindeki Platformlar, Paylaşım Ekonomisi Yaklaşımın Üniversite Ekosistemine Uyarlanması, Paylaşım Ekonomisi Bağlamında “Bilgi ve Deneyim Paylaşımı, Kaynak Paylaşımı, Yemek Paylaşımı, Kıyafet Paylaşımı, Ulaşım Paylaşımı ve Barınma Paylaşımı” gibi uygulamaların üniversite politikası haline getirilmesi dersin kapsamını oluşturmaktadır. |
|||
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Sürdürülebilir iş modelleri ve uygulamalarına yönelik eğitim, işgücü piyasasına yeni katılacak gençlerin iş ve işletmeler açısından farkındalığını oluşturmaya yarayan ve girişimci faaliyetlerinde sürdürülebilirliği esas alan adımlar atmalarına olanak tanıyan modeller ve uygulamaları içermektedir. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Öğrencilerin sürdürülebilirlik ilkelerini pratiğe dönüştürme becerilerini geliştirmeye yönelik yapılan projelerin değerlendirilmesi dersin kapsamını oluşturmaktadır. Atatürk Üniversitesi özelinde yapılan örnek projelerin sürdürülebilir kalkınma amaçlarına ne düzeyde hizmet ettiği değerlendirilmektedir. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Paylaşım ekonomisi yaklaşımını üniversite kampüslerinde nasıl olabileceğini ve bu sayede sürdürülebilir bir üniversite yolunda hangi adımların atılması gerektiği işlenecektir. Bu kapsamda paylaşım ekonomisinin üniversitenin politika araçlarından biri haline gelmesi hedeflenmektedir. |
|||
15:00 -15:45 |
DERS ADI: İstihdam ve İnsana Yakışır İş: Üniversite Kampüs Örneği |
15:00 -15:45 |
DERS ADI: Sürdürülebilir Ulaşım |
15:00 -15:45 |
DERS ADI: Üniversitelerin Sürdürebilirliğini Ölçen Endekslerin Analizi |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr. Öğr. Üyesi Arzu Tural DİKMEN |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç. Dr. Ahmet ATALAY |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Arş. Gör. Dr. Olcay BESNİLİ MEMİŞ |
|||
DERS KONUSU: Üniversite Öğrencilerinin işgücü piyasalarına hazırlık sürecinde üniversitenin rolü |
DERS KONUSU: Sürdürülebilir ulaşımla ilgili detaylar üniversiteler özelinde açıklanacaktır. |
DERS KONUSU: Üniversitelerin sürdürülebilirlik performansını ölçen endekslerin temel ilkeleri, metodolojileri ve kullanım alanları açıklanacaktır. |
|||
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Üniversite öğrencilerinin işgücüne hazırlık sürecinde ihtiyaç duyabilecekleri bilgi, beceri ve kaynakları sağlayarak genç istihdamını desteklemeyi amaçlar. Kariyer planlaması ve gelişimi, beceri geliştirme programları ve girişimcilik eğitimlerinin Atatürk üniversitesi özelinde değerlendirilmesi ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarıyla ilişkilendirilmesi anlatılmaktadır. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Sürdürülebilir ulaşım nedir? sürdürülebilir ulaşımın unsurları nelerdir? sürdürülebilir ulaşım için yapılması gerekenler nelerdir? sorularına cevaplar verilecektir. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Üniversitelerinin sürdürülebilirliğini ölçen endekslerin hangi parametreler dikkate alınarak oluşturulduğu detaylı olarak açıklanacaktır. |
|||
16:00 -16:45 |
DERS ADI: Kurumsal Sürdürülebilirlikte Örgüt Modelleri ve Yaklaşımları |
16:00 -16:45 |
DERS ADI: Üniversitelerde sürdürülebilir kalkınma stratejileri bağlamında sosyal girişimcilik |
16:00 -16:45 |
Kapanış Soru-Cevap ve katılımcıların çalışma konusu önerilerinin tartışılması. |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Dr. Öğr. Üyesi Adnan KARATAŞ |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Arş. Gör. Kübra Bozma |
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Tüm eğitmenler |
|||
DERS KONUSU: Kurumsal sürdürülebilirlik sağlayabilmek için örgüt yönetim sistemlerinin nasıl organize edilmesi gerektiği ve bu sistemlere yönelik bilimsel model ve yaklaşımların içeriklerinin anlatılması planlanmaktadır. |
DERS KONUSU: Katılımcılara sosyal girişimcilik kavramını, teorilerini ve uygulamalarını öğretmek, aynı zamanda sürdürülebilir kalkınma hedeflerine nasıl katkıda bulunabileceklerini göstermek amaçlanmaktadır. |
DERS KONUSU: Etkinlik ile ilgili katılımcıların soruları ile çalışma konusu önerilerinin tartışılarak karşılıklı fikir alışverişinde bulunulacaktır. |
|||
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Ders kapsamında kamu veya özel sektör kuruluşlarının herhangi biri için değişen çevre şartları, beklentiler ve teknolojik gelişmeler çerçevesinde sürdürülebilirliklerini sağlayabilecekleri modeller ve yaklaşımlar üzerinde durulacaktır. |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Sosyal Girişimcilik, Sosyal Girişimcilik Yaklaşımları, Sosyal Sorunları Fırsata Dönüştürme, 9. Sosyal Girişimcilik İş Modelleri ve Örnekler |
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Katılımcıların soruları ilgili eğitmenler tarafından cevaplanacak, katılımcıların eğitimle ilgili genel değerlendirmesi alınacaktır. |
|||
Toplam Ders Sayısı=7 |
Toplam Ders Sayısı=7 |
Toplam Ders Sayısı=6 |