Pasinler Meslek Yüksekokulu

2024-2025 Güz Dönemi Öğrenci Beklenti ve Memnuniyet Anket Raporu (Aktif Dönem)

Amaç: Bu çalışma 2024-2025 Gün döneminde Atatürk Üniversitesi Pasinler Meslek Yüksekokulu’nda (MYO) eğitim gören öğrencilerin memnuniyet ve beklentilerini ölçmeye yönelik yapılmıştır. 1. Sınıf öğrencilerinin okulumuzdan beklentilerini, 2. sınıf öğrencilerinin ise okulumuzdan memnuniyet derecelerini ölçmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda okulumuzun avantajlı yönlerinin geliştirilerek devam ettirilmesi, dezavantajlı yönlerinin ise iyileştirilmesi hedeflenmektedir.

Kapsam ve Yöntem: Çalışmanın kapsamını Pasinler MYO’da eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Bu kapsamda, çalışmanın amacı doğrultusunda anket uygulaması yapılmıştır. Anketin ilk kısmında birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğrenime yönelik kalite beklentilerini, ikinci sınıf öğrencilerinin ise kalite algılarını ölçmeye yönelik sorular yer almaktadır. Anket soruları akademik, idari ve diğer personelin yeterlilik, ilgi, bilgi ve becerilerine yönelik, okulun fiziki imkânlarına yönelik, iş süreçlerine yönelik (belge talebi, dilekçe vb.), ders içerikleri ve işleyişine, sınav süreçlerine ve uzaktan eğitime yönelik ifadelerden oluşturmaktadır. Ayrıca öğrencilerin demografik ve bölüm, sınıf vb. bilgileri de sorulmuştur. Sorulara samimi cevaplar alabilmek adına ad-soyad, öğrenci numarası gibi bilgiler istenmemiştir. Anketler öğrenciler ile yüz yüze görüşülerek uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler SPSS 25 paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir.

Birinci sınıf öğrencilerinin ankete verdikleri yanıtların özet sonuçları:

Ankete birinci sınıf öğrencilerinden 35 kadın, 57 erkek öğrenci katılmıştır. En az İnşaat Teknolojileri programı öğrencisi (4 kişi), en çok ise Bilgisayar Programcılığına kayıtlı (54 öğrenci) kişiler katılım sağlamıştır. Genel dağılıma bakınca katılım programa kayıtlı öğrenci sayısı ile paralellik göstermektedir. 18-22 Yaş aralığında 78 kişi, 33 ve üstü ise 4 kişi katılım sağlamıştır. Yaş ortalaması normal dağılımın üzerinde olan öğrencilerimizin kamu kurumlarında çalıştığı, yaptıkları mesleğe yönelik kendilerini geliştirmek üzere, genellikle mezun öğrencilerin tavsiyeleri üzerine kayıt yaptırdıkları sonucu elde edilmiştir. Ankete katılan birinci sınıf öğrencilerinin ailelerinin 53 tanesi il merkezinde, 21’si ilçe merkezinde, 18’sı ise köyde ikamet etmektedir. 85 öğrencinin okulda ilk yılı olduğu, 9 öğrencinin ise tekrar öğrencisi olduğu görülmüştür. 8 öğrencinin daha önce farklı bir ön lisans/lisans programında tecrübesi olmuştur.

Birinci sınıf öğrencilerinin mükemmel bir üniversiteye yönelik algılarına yönelik cevaplarına bakılınca en düşük 3,01 ortalama ile ‘Mükemmel üniversiteler modern görünüşlü araç ve gereçlere sahiptir.’ Maddesi olduğu görülmektedir. En düşük ortalamaya sahip anket maddesinin bile 5’li Likert Tipi ölçek ortalaması olan 3 puanının küçük bir farkla dahi olsa üstünde olduğu görülmektedir. Dolayısıyla ankette yer alan tüm algı sorularının öğrenciler açısından önemli olduğu sonucu ortaya çıkmaktadır. 3,70 ile en yüksek ortalama ise ‘Mükemmel üniversitelerin çalışanları, öğrencilerin bir sorunu olduğu zaman bu sorunu çözmek için gerekli ilgiyi gösterir.’ maddesine aittir. Bu sonuç ise öğrencilerin üniversitelerden kaliteli bir hizmet ve ilgi beklediği anlamına gelmektedir. Dolayısıyla üniversite personelinin göreve başlamadan önce aldıkları eğitim ve oryantasyon sürecinin önemini vurgulamaktadır.

Dersler, sınavlar ve uzaktan eğitim sürecine yönelik maddelerin ortalamalarına bakıldığında ise; ‘Uzaktan eğitim dersleri verimlidir.’ Maddesinin 2,89 ile en düşük ortalamaya sahip olduğu, ‘Sınav soruları ders içeriğine ve dönemde anlatılan konulara uygun yöntem ve tekniklere göre hazırlanır.’ maddesinin 3,56 ile en yüksek ortalamaya sahip olduğu görülmektedir.

İkinci sınıf öğrencilerinin ankete verdikleri yanıtların özet sonuçları:

Ankete ikinci sınıf öğrencilerinden 29 kadın, 39 erkek öğrenci katılmıştır. Programlara göre dağılıma bakıldığında ise durum birinci sınıflarda olduğu gibidir. En az İnşaat Teknolojileri programı öğrencisi, en çok ise Bilgisayar Programcılığına kayıtlı öğrencilerin katıldığı görülmektedir. 21-23 Yaş aralığında 60 öğrenci, 27-29 yaş aralığında ise 8 öğrenci bulunmaktadır. Ankete katılan ikinci sınıf öğrencilerinin ailelerinin 47 tanesi il merkezinde, 11’i ilçe merkezinde, 10’u ise köyde ikamet etmektedir. 7 Öğrencinin daha önce farklı bir ön lisans/lisans programında tecrübesi olmuştur.

İkinci sınıf öğrencilerinin Pasinler MYO’ya yönelik kalite algılarına bakıldığında ise aşağıdaki sonuçlar ortaya çıkmıştır.

Okulumuz modern görünüşlü araç ve gereçlere sahiptir.’ İfadesinin 2,28 ile en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmektedir. Bu durum da göstermektedir ki Pasinler MYO’nun fiziksel görünüşü, araç ve gereçlerinin yenilenerek modernize edilmesi gerekmektedir. En yüksek madde ise 4,16 ortalama ile ‘Okulumuz planladığı hizmetleri (sınav, etkinlik, konferans vb.) söylenilen zamanda yerine getirir.’ maddesidir.

Dersler, sınavlar ve uzaktan eğitim sürecine yönelik maddelerin ortalamalarına bakıldığında ise; ‘Derslerde kişisel yeteneklerimi ortaya çıkaracak çalışmalara fırsat verilmektedir.’ maddesinin 3,44 ile en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Bu sonuç ortalamanın üzerinde olsa da öğretim elemanlarının bu konuda daha fazla hassasiyet göstermesi gerektiğini veya öğrenciye verilen fırsatın daha açık bir şekilde öğrenciye aktarılması gerektiğini göstermektedir. ‘Dersleri yürüten öğretim elemanları alanlarında yeterli bilgi birikimine ve deneyime sahiptir.’ Maddesinin ise 4,10 ile en yüksek ortalamaya sahip olduğu görülmektedir. Bu olumlu durumun zaman içerisinde kaybolmaması için öğretim elemanlarının sürekli günceli takip etmeleri, kendilerini güncellemeleri gerektiği sonucu çıkmaktadır.

Anketlerde yer alan beklenti ve algı sorularına yönelik ifadeler ve verilen yanıtların ortalamaları aşağıda yer almaktadır.

Kalite Algı Anket Soruları (1-Kesinlikle Katılmıyorum  2-Katılmıyorum  3-Kararsızım  4-Katılıyorum  5-Kesinlikle Katılıyorum)  Ortalama
1Okulumuz modern görünüşlü araç ve gereçlere sahiptir.2,2836
2Okulumuzun binaları ve iç ortamları göze hoş görünür2,6418
3Okulumuzun çalışanları temiz ve iyi giyimlidir3,8060
4Okulumuzda eğitim hizmeti sunumunda kullanılan araç ve gereçler göze hoş görünmektedir.3,0149
5Okulumuzda verilen tüm sözler zamanında yerine getirilir.3,0000
6Okulumuzun çalışanları, öğrencilerin bir sorunu olduğu zaman bu sorunu çözmek için gerekli ilgiyi gösterir.3,6119
7Okulumuzda verilen hizmetler ilk seferde doğru bir şekilde yerine getirilir.3,3134
8Okulumuz planladığı hizmetleri (sınav, etkinlik, konferans vb.) söylenilen zamanda yerine getirir.4,1642
9Okulumuzda öğrencilerle ilgili kayıtlar ve belgeler hatasız olarak tutulur, talebim halinde sorunsuzca tedarik edebilirim.3,7015
10Okulumuzun öğretim elemanları, öğrencilerin bilgi ve becerilerini geliştirmek için çaba gösterir.3,7910
11Okulumuzun öğretim elemanları, eğitim hizmetini gecikmeksizin yerine getirir.3,9701
12Okulumuzun çalışanları öğrencilere daima yardım etme isteği içerisindedir.3,5970
13Okulumuzun çalışanları hiçbir zaman öğrencilere cevap veremeyecek kadar meşgul değildir.3,5075
14Okulumuzda çalışanların davranışları öğrencilerde güven duygusu uyandırır.3,6119
15Okulumuzda öğrenciler, üniversite çalışanları ile ilgili olan ilişkilerinde kendilerini güvende hisseder.3,7761
16Okulumuzun çalışanları, öğrencilere karşı saygılı ve kibardır.3,8358
17Okulumuzun çalışanları, öğrencilerin sorularına cevap verecek bilgiye sahiptir.3,5970
18Okulumuzun çalışanları her öğrenciyle tek tek ilgilenir.3,2687
19Okulumuz birimlerinin çalışma saatleri bütün öğrencilerin hizmet alması için uygundur.3,4328
20Okulumuz her öğrenciyle kişisel olarak ilgilenecek çalışanlara sahiptir.3,1940
21Okulumuzun çalışanları öğrenciler için elinden gelenin en iyisini yapar.3,2687
22Okulumuzun çalışanları öğrencilerin özel istek ve ihtiyaçlarını anlar.3,2537
23Üniversite binalarının, ekipmanlarının ve kullanılan malzemelerin görünüşü benim için önemlidir.4,0597
24Üniversitede vaat edilen hizmetlerin güvenilir ve kusursuz bir şekilde sunulması benim için önemlidir.4,1493
25Üniversitenin öğrencilere yardım etme ve hızlı hizmet sunma konusundaki istekliliği ve gönüllülüğü benim için önemlidir.4,1343
26Üniversite çalışanlarının bilgisi, nezaketi ve öğrencilerde güven duygusu uyandırma becerileri benim için önemlidir.3,9851
27Üniversitenin öğrencilere bireysel ilgi göstermesi ve duyarlı olması benim için önemlidir.3,9254
28Derslerde kişisel yeteneklerimi ortaya çıkaracak çalışmalara fırsat verilmektedir.3,4478
29Dersler yürütülürken, dersin içeriğine uygun yöntemler, teknikler ve materyaller kullanılmaktadır.3,7015
30Dersleri yürüten öğretim elemanları alanlarında yeterli bilgi birikimine ve deneyime sahiptir.4,1045
31Sınav soruları ders içeriğine ve dönemde anlatılan konulara uygun yöntem ve tekniklere göre hazırlanır.4,0746
32Sınavlarımız objektif bir şekilde değerlendirilir.3,6866
33Uzaktan eğitim dersleri verimlidir.3,7164
 Kalite Beklenti Anket Soruları (1-Kesinlikle Katılmıyorum  2-Katılmıyorum  3-Kararsızım  4-Katılıyorum  5-Kesinlikle Katılıyorum)  Ortalama
1Mükemmel üniversiteler modern görünüşlü araç ve gereçlere sahiptir.3,0122
2Mükemmel üniversitelerin binaları ve iç ortamları göze hoş görünür.3,2073
3Mükemmel üniversitelerin çalışanları temiz ve iyi giyimlidir.3,2805
4Mükemmel üniversitelerde eğitim hizmeti sunumunda kullanılan araç ve gereçler göze hoş görünür.3,3659
5Mükemmel üniversitelerde verilen tüm sözler zamanında yerine getirilir3,3415
6Mükemmel üniversitelerin çalışanları, öğrencilerin bir sorunu olduğu zaman bu sorunu çözmek için gerekli ilgiyi gösterir.3,7073
7Mükemmel üniversitelerde verilen hizmetler ilk seferde doğru bir şekilde yerine getirilir.3,3293
8Mükemmel üniversiteler, hizmetlerini daha önceden söylediği zamanda yerine getirir.3,4512
9Mükemmel üniversitelerde öğrencilerle ilgili kayıtlar ve belgeler hatasız olarak tutulur.3,5244
10Mükemmel üniversitelerin öğretim elemanları, öğrencilerin bilgi ve becerilerin geliştirilmesi için çaba gösterir.3,5854
11Mükemmel     üniversitelerin      öğretim     elemanları,     eğitim      hizmetini gecikmeksizin yerine getirir.3,5000
12Mükemmel üniversitelerin çalışanları öğrencilere daima yardım etme isteği içerisindedir.3,4024
13Mükemmel üniversitelerin çalışanları hiçbir zaman öğrencilere cevap veremeyecek kadar meşgul değildir.3,4634
14Mükemmel üniversitelerde çalışanların davranışları öğrencilerde güven duygusu uyandırır.3,3049
15Mükemmel üniversitelerde öğrenciler, üniversite çalışanları ile ilgili olan ilişkilerinde kendilerini güvende hisseder.3,4390
16Mükemmel üniversitelerin çalışanları, öğrencilere karşı saygılı ve kibardır.3,6707
17Mükemmel üniversitelerin çalışanları, öğrencilerin sorularına cevap verecek bilgiye sahiptir.3,6951
18Mükemmel üniversitelerin çalışanları her öğrenciyle tek tek ilgilenir.3,2561
19Mükemmel üniversitelerin birimlerinin çalışma saatleri bütün öğrencilerin hizmet alması için uygundur.3,3415
20Mükemmel üniversiteler her öğrenciyle kişisel olarak ilgilenecek çalışanlara sahiptir.3,2317
21Mükemmel üniversitelerin çalışanları öğrenciler için elinden gelenin en iyisini yapar.3,4512
22Mükemmel    üniversitelerin      çalışanları    öğrencilerin      özel     istek     ve ihtiyaçlarını anlar.3,2805
23Üniversite binalarının, ekipmanlarının ve kullanılan malzemelerin görünüşü benim için önemlidir.3,6585
24Üniversitenin vaat edilen hizmeti güvenilir ve kusursuz bir biçimde sunması benim için önemlidir.3,6341
25Üniversitenin öğrencilere yardım etme ve hızlı hizmet sunma konusundaki istekliliği ve gönüllülüğü benim için önemlidir.3,5488
26Üniversite çalışanlarının bilgisi, nezaketi ve öğrencilerde güven duygusu uyandırma becerileri benim için önemlidir.3,6585
27Üniversitenin öğrencilere bireysel ilgi göstermesi ve duyarlı olması benim için önemlidir.3,4268
28Derslerde kişisel yeteneklerimi ortaya çıkaracak çalışmalara fırsat verilmektedir.3,1707
29Dersler yürütülürken dersin içeriğine uygun yöntemler, teknikler ve materyaller kullanılmaktadır.3,2073
30Dersleri yürüten öğretim elemanları alanlarında yeterli bilgi birikimine ve deneyime sahiptir.3,5122
31Sınav soruları ders içeriğine ve dönemde anlatılan konulara uygun yöntem ve tekniklere gore hazırlanır.3,5610
32Sınavlarımız objektif bir biçimde değerlendirilir.3,3780
33Uzaktan eğitim dersleri verimlidir.2,8902

Sonuç

Yapılan analizler sonucunda, öğrencilerin eğitim kalitesine ilişkin algılarının genel olarak yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ortalama sınırında veya altında kalan maddelere yönelik iyileştirme çalışmalarının yapılması planlanmaktadır. Ortalamanın üzerinde olan maddelerin ise daha ileri boyutlara taşınarak sürdürülebilir şekilde devam ettirilmesi amaçlanmaktadır. Bu anket çalışması her yıl yapılacak olup geçmiş yıllar ile mukayese edilecektir.