2024-2025 Güz Dönemi Öğrenci Beklenti ve Memnuniyet Anket Raporu (Aktif Dönem)
Amaç: Bu çalışma 2024-2025 Gün döneminde Atatürk Üniversitesi Pasinler Meslek Yüksekokulu’nda (MYO) eğitim gören öğrencilerin memnuniyet ve beklentilerini ölçmeye yönelik yapılmıştır. 1. Sınıf öğrencilerinin okulumuzdan beklentilerini, 2. sınıf öğrencilerinin ise okulumuzdan memnuniyet derecelerini ölçmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda okulumuzun avantajlı yönlerinin geliştirilerek devam ettirilmesi, dezavantajlı yönlerinin ise iyileştirilmesi hedeflenmektedir.
Kapsam ve Yöntem: Çalışmanın kapsamını Pasinler MYO’da eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Bu kapsamda, çalışmanın amacı doğrultusunda anket uygulaması yapılmıştır. Anketin ilk kısmında birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğrenime yönelik kalite beklentilerini, ikinci sınıf öğrencilerinin ise kalite algılarını ölçmeye yönelik sorular yer almaktadır. Anket soruları akademik, idari ve diğer personelin yeterlilik, ilgi, bilgi ve becerilerine yönelik, okulun fiziki imkânlarına yönelik, iş süreçlerine yönelik (belge talebi, dilekçe vb.), ders içerikleri ve işleyişine, sınav süreçlerine ve uzaktan eğitime yönelik ifadelerden oluşturmaktadır. Ayrıca öğrencilerin demografik ve bölüm, sınıf vb. bilgileri de sorulmuştur. Sorulara samimi cevaplar alabilmek adına ad-soyad, öğrenci numarası gibi bilgiler istenmemiştir. Anketler öğrenciler ile yüz yüze görüşülerek uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler SPSS 25 paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir.
Birinci sınıf öğrencilerinin ankete verdikleri yanıtların özet sonuçları:
Ankete birinci sınıf öğrencilerinden 35 kadın, 57 erkek öğrenci katılmıştır. En az İnşaat Teknolojileri programı öğrencisi (4 kişi), en çok ise Bilgisayar Programcılığına kayıtlı (54 öğrenci) kişiler katılım sağlamıştır. Genel dağılıma bakınca katılım programa kayıtlı öğrenci sayısı ile paralellik göstermektedir. 18-22 Yaş aralığında 78 kişi, 33 ve üstü ise 4 kişi katılım sağlamıştır. Yaş ortalaması normal dağılımın üzerinde olan öğrencilerimizin kamu kurumlarında çalıştığı, yaptıkları mesleğe yönelik kendilerini geliştirmek üzere, genellikle mezun öğrencilerin tavsiyeleri üzerine kayıt yaptırdıkları sonucu elde edilmiştir. Ankete katılan birinci sınıf öğrencilerinin ailelerinin 53 tanesi il merkezinde, 21’si ilçe merkezinde, 18’sı ise köyde ikamet etmektedir. 85 öğrencinin okulda ilk yılı olduğu, 9 öğrencinin ise tekrar öğrencisi olduğu görülmüştür. 8 öğrencinin daha önce farklı bir ön lisans/lisans programında tecrübesi olmuştur.
Birinci sınıf öğrencilerinin mükemmel bir üniversiteye yönelik algılarına yönelik cevaplarına bakılınca en düşük 3,01 ortalama ile ‘Mükemmel üniversiteler modern görünüşlü araç ve gereçlere sahiptir.’ Maddesi olduğu görülmektedir. En düşük ortalamaya sahip anket maddesinin bile 5’li Likert Tipi ölçek ortalaması olan 3 puanının küçük bir farkla dahi olsa üstünde olduğu görülmektedir. Dolayısıyla ankette yer alan tüm algı sorularının öğrenciler açısından önemli olduğu sonucu ortaya çıkmaktadır. 3,70 ile en yüksek ortalama ise ‘Mükemmel üniversitelerin çalışanları, öğrencilerin bir sorunu olduğu zaman bu sorunu çözmek için gerekli ilgiyi gösterir.’ maddesine aittir. Bu sonuç ise öğrencilerin üniversitelerden kaliteli bir hizmet ve ilgi beklediği anlamına gelmektedir. Dolayısıyla üniversite personelinin göreve başlamadan önce aldıkları eğitim ve oryantasyon sürecinin önemini vurgulamaktadır.
Dersler, sınavlar ve uzaktan eğitim sürecine yönelik maddelerin ortalamalarına bakıldığında ise; ‘Uzaktan eğitim dersleri verimlidir.’ Maddesinin 2,89 ile en düşük ortalamaya sahip olduğu, ‘Sınav soruları ders içeriğine ve dönemde anlatılan konulara uygun yöntem ve tekniklere göre hazırlanır.’ maddesinin 3,56 ile en yüksek ortalamaya sahip olduğu görülmektedir.
İkinci sınıf öğrencilerinin ankete verdikleri yanıtların özet sonuçları:
Ankete ikinci sınıf öğrencilerinden 29 kadın, 39 erkek öğrenci katılmıştır. Programlara göre dağılıma bakıldığında ise durum birinci sınıflarda olduğu gibidir. En az İnşaat Teknolojileri programı öğrencisi, en çok ise Bilgisayar Programcılığına kayıtlı öğrencilerin katıldığı görülmektedir. 21-23 Yaş aralığında 60 öğrenci, 27-29 yaş aralığında ise 8 öğrenci bulunmaktadır. Ankete katılan ikinci sınıf öğrencilerinin ailelerinin 47 tanesi il merkezinde, 11’i ilçe merkezinde, 10’u ise köyde ikamet etmektedir. 7 Öğrencinin daha önce farklı bir ön lisans/lisans programında tecrübesi olmuştur.
İkinci sınıf öğrencilerinin Pasinler MYO’ya yönelik kalite algılarına bakıldığında ise aşağıdaki sonuçlar ortaya çıkmıştır.
‘Okulumuz modern görünüşlü araç ve gereçlere sahiptir.’ İfadesinin 2,28 ile en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmektedir. Bu durum da göstermektedir ki Pasinler MYO’nun fiziksel görünüşü, araç ve gereçlerinin yenilenerek modernize edilmesi gerekmektedir. En yüksek madde ise 4,16 ortalama ile ‘Okulumuz planladığı hizmetleri (sınav, etkinlik, konferans vb.) söylenilen zamanda yerine getirir.’ maddesidir.
Dersler, sınavlar ve uzaktan eğitim sürecine yönelik maddelerin ortalamalarına bakıldığında ise; ‘Derslerde kişisel yeteneklerimi ortaya çıkaracak çalışmalara fırsat verilmektedir.’ maddesinin 3,44 ile en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Bu sonuç ortalamanın üzerinde olsa da öğretim elemanlarının bu konuda daha fazla hassasiyet göstermesi gerektiğini veya öğrenciye verilen fırsatın daha açık bir şekilde öğrenciye aktarılması gerektiğini göstermektedir. ‘Dersleri yürüten öğretim elemanları alanlarında yeterli bilgi birikimine ve deneyime sahiptir.’ Maddesinin ise 4,10 ile en yüksek ortalamaya sahip olduğu görülmektedir. Bu olumlu durumun zaman içerisinde kaybolmaması için öğretim elemanlarının sürekli günceli takip etmeleri, kendilerini güncellemeleri gerektiği sonucu çıkmaktadır.
Anketlerde yer alan beklenti ve algı sorularına yönelik ifadeler ve verilen yanıtların ortalamaları aşağıda yer almaktadır.
Kalite Algı Anket Soruları (1-Kesinlikle Katılmıyorum 2-Katılmıyorum 3-Kararsızım 4-Katılıyorum 5-Kesinlikle Katılıyorum) | Ortalama | |
1 | Okulumuz modern görünüşlü araç ve gereçlere sahiptir. | 2,2836 |
2 | Okulumuzun binaları ve iç ortamları göze hoş görünür | 2,6418 |
3 | Okulumuzun çalışanları temiz ve iyi giyimlidir | 3,8060 |
4 | Okulumuzda eğitim hizmeti sunumunda kullanılan araç ve gereçler göze hoş görünmektedir. | 3,0149 |
5 | Okulumuzda verilen tüm sözler zamanında yerine getirilir. | 3,0000 |
6 | Okulumuzun çalışanları, öğrencilerin bir sorunu olduğu zaman bu sorunu çözmek için gerekli ilgiyi gösterir. | 3,6119 |
7 | Okulumuzda verilen hizmetler ilk seferde doğru bir şekilde yerine getirilir. | 3,3134 |
8 | Okulumuz planladığı hizmetleri (sınav, etkinlik, konferans vb.) söylenilen zamanda yerine getirir. | 4,1642 |
9 | Okulumuzda öğrencilerle ilgili kayıtlar ve belgeler hatasız olarak tutulur, talebim halinde sorunsuzca tedarik edebilirim. | 3,7015 |
10 | Okulumuzun öğretim elemanları, öğrencilerin bilgi ve becerilerini geliştirmek için çaba gösterir. | 3,7910 |
11 | Okulumuzun öğretim elemanları, eğitim hizmetini gecikmeksizin yerine getirir. | 3,9701 |
12 | Okulumuzun çalışanları öğrencilere daima yardım etme isteği içerisindedir. | 3,5970 |
13 | Okulumuzun çalışanları hiçbir zaman öğrencilere cevap veremeyecek kadar meşgul değildir. | 3,5075 |
14 | Okulumuzda çalışanların davranışları öğrencilerde güven duygusu uyandırır. | 3,6119 |
15 | Okulumuzda öğrenciler, üniversite çalışanları ile ilgili olan ilişkilerinde kendilerini güvende hisseder. | 3,7761 |
16 | Okulumuzun çalışanları, öğrencilere karşı saygılı ve kibardır. | 3,8358 |
17 | Okulumuzun çalışanları, öğrencilerin sorularına cevap verecek bilgiye sahiptir. | 3,5970 |
18 | Okulumuzun çalışanları her öğrenciyle tek tek ilgilenir. | 3,2687 |
19 | Okulumuz birimlerinin çalışma saatleri bütün öğrencilerin hizmet alması için uygundur. | 3,4328 |
20 | Okulumuz her öğrenciyle kişisel olarak ilgilenecek çalışanlara sahiptir. | 3,1940 |
21 | Okulumuzun çalışanları öğrenciler için elinden gelenin en iyisini yapar. | 3,2687 |
22 | Okulumuzun çalışanları öğrencilerin özel istek ve ihtiyaçlarını anlar. | 3,2537 |
23 | Üniversite binalarının, ekipmanlarının ve kullanılan malzemelerin görünüşü benim için önemlidir. | 4,0597 |
24 | Üniversitede vaat edilen hizmetlerin güvenilir ve kusursuz bir şekilde sunulması benim için önemlidir. | 4,1493 |
25 | Üniversitenin öğrencilere yardım etme ve hızlı hizmet sunma konusundaki istekliliği ve gönüllülüğü benim için önemlidir. | 4,1343 |
26 | Üniversite çalışanlarının bilgisi, nezaketi ve öğrencilerde güven duygusu uyandırma becerileri benim için önemlidir. | 3,9851 |
27 | Üniversitenin öğrencilere bireysel ilgi göstermesi ve duyarlı olması benim için önemlidir. | 3,9254 |
28 | Derslerde kişisel yeteneklerimi ortaya çıkaracak çalışmalara fırsat verilmektedir. | 3,4478 |
29 | Dersler yürütülürken, dersin içeriğine uygun yöntemler, teknikler ve materyaller kullanılmaktadır. | 3,7015 |
30 | Dersleri yürüten öğretim elemanları alanlarında yeterli bilgi birikimine ve deneyime sahiptir. | 4,1045 |
31 | Sınav soruları ders içeriğine ve dönemde anlatılan konulara uygun yöntem ve tekniklere göre hazırlanır. | 4,0746 |
32 | Sınavlarımız objektif bir şekilde değerlendirilir. | 3,6866 |
33 | Uzaktan eğitim dersleri verimlidir. | 3,7164 |
Kalite Beklenti Anket Soruları (1-Kesinlikle Katılmıyorum 2-Katılmıyorum 3-Kararsızım 4-Katılıyorum 5-Kesinlikle Katılıyorum) | Ortalama | |
1 | Mükemmel üniversiteler modern görünüşlü araç ve gereçlere sahiptir. | 3,0122 |
2 | Mükemmel üniversitelerin binaları ve iç ortamları göze hoş görünür. | 3,2073 |
3 | Mükemmel üniversitelerin çalışanları temiz ve iyi giyimlidir. | 3,2805 |
4 | Mükemmel üniversitelerde eğitim hizmeti sunumunda kullanılan araç ve gereçler göze hoş görünür. | 3,3659 |
5 | Mükemmel üniversitelerde verilen tüm sözler zamanında yerine getirilir | 3,3415 |
6 | Mükemmel üniversitelerin çalışanları, öğrencilerin bir sorunu olduğu zaman bu sorunu çözmek için gerekli ilgiyi gösterir. | 3,7073 |
7 | Mükemmel üniversitelerde verilen hizmetler ilk seferde doğru bir şekilde yerine getirilir. | 3,3293 |
8 | Mükemmel üniversiteler, hizmetlerini daha önceden söylediği zamanda yerine getirir. | 3,4512 |
9 | Mükemmel üniversitelerde öğrencilerle ilgili kayıtlar ve belgeler hatasız olarak tutulur. | 3,5244 |
10 | Mükemmel üniversitelerin öğretim elemanları, öğrencilerin bilgi ve becerilerin geliştirilmesi için çaba gösterir. | 3,5854 |
11 | Mükemmel üniversitelerin öğretim elemanları, eğitim hizmetini gecikmeksizin yerine getirir. | 3,5000 |
12 | Mükemmel üniversitelerin çalışanları öğrencilere daima yardım etme isteği içerisindedir. | 3,4024 |
13 | Mükemmel üniversitelerin çalışanları hiçbir zaman öğrencilere cevap veremeyecek kadar meşgul değildir. | 3,4634 |
14 | Mükemmel üniversitelerde çalışanların davranışları öğrencilerde güven duygusu uyandırır. | 3,3049 |
15 | Mükemmel üniversitelerde öğrenciler, üniversite çalışanları ile ilgili olan ilişkilerinde kendilerini güvende hisseder. | 3,4390 |
16 | Mükemmel üniversitelerin çalışanları, öğrencilere karşı saygılı ve kibardır. | 3,6707 |
17 | Mükemmel üniversitelerin çalışanları, öğrencilerin sorularına cevap verecek bilgiye sahiptir. | 3,6951 |
18 | Mükemmel üniversitelerin çalışanları her öğrenciyle tek tek ilgilenir. | 3,2561 |
19 | Mükemmel üniversitelerin birimlerinin çalışma saatleri bütün öğrencilerin hizmet alması için uygundur. | 3,3415 |
20 | Mükemmel üniversiteler her öğrenciyle kişisel olarak ilgilenecek çalışanlara sahiptir. | 3,2317 |
21 | Mükemmel üniversitelerin çalışanları öğrenciler için elinden gelenin en iyisini yapar. | 3,4512 |
22 | Mükemmel üniversitelerin çalışanları öğrencilerin özel istek ve ihtiyaçlarını anlar. | 3,2805 |
23 | Üniversite binalarının, ekipmanlarının ve kullanılan malzemelerin görünüşü benim için önemlidir. | 3,6585 |
24 | Üniversitenin vaat edilen hizmeti güvenilir ve kusursuz bir biçimde sunması benim için önemlidir. | 3,6341 |
25 | Üniversitenin öğrencilere yardım etme ve hızlı hizmet sunma konusundaki istekliliği ve gönüllülüğü benim için önemlidir. | 3,5488 |
26 | Üniversite çalışanlarının bilgisi, nezaketi ve öğrencilerde güven duygusu uyandırma becerileri benim için önemlidir. | 3,6585 |
27 | Üniversitenin öğrencilere bireysel ilgi göstermesi ve duyarlı olması benim için önemlidir. | 3,4268 |
28 | Derslerde kişisel yeteneklerimi ortaya çıkaracak çalışmalara fırsat verilmektedir. | 3,1707 |
29 | Dersler yürütülürken dersin içeriğine uygun yöntemler, teknikler ve materyaller kullanılmaktadır. | 3,2073 |
30 | Dersleri yürüten öğretim elemanları alanlarında yeterli bilgi birikimine ve deneyime sahiptir. | 3,5122 |
31 | Sınav soruları ders içeriğine ve dönemde anlatılan konulara uygun yöntem ve tekniklere gore hazırlanır. | 3,5610 |
32 | Sınavlarımız objektif bir biçimde değerlendirilir. | 3,3780 |
33 | Uzaktan eğitim dersleri verimlidir. | 2,8902 |
Sonuç
Yapılan analizler sonucunda, öğrencilerin eğitim kalitesine ilişkin algılarının genel olarak yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ortalama sınırında veya altında kalan maddelere yönelik iyileştirme çalışmalarının yapılması planlanmaktadır. Ortalamanın üzerinde olan maddelerin ise daha ileri boyutlara taşınarak sürdürülebilir şekilde devam ettirilmesi amaçlanmaktadır. Bu anket çalışması her yıl yapılacak olup geçmiş yıllar ile mukayese edilecektir.