Atatürk Üniversitesi

Araştırma Üniversitesi

FEDEK

FEDEK, farklı disiplinlerdeki Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri (Bundan sonra FEF olarak anılacaktır) öğretim programları için akreditasyon, değerlendirme ve bilgilendirme çalışmaları yaparak, Türkiye’de FEF öğretiminin kalitesinin yükseltilmesine katkıda bulunacaktır. FEDEK, FEF bölümlerinde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve topluma hizmeti ilerletmek amacıyla kurulmuştur.

Coğrafya Bölümü Fedek Komisyonu

Coğrafya Bölümü FEDEK akreditasyon çalışmaları Prof. Dr. Saliha KODAY, Prof. Dr. Mustafa ÖZDEMİR ve  Prof. Dr. Salih BİRİNCİ öncülüğünde Coğrafya Programı öğretim üyeleri/elemanları tarafından yapılmaktadır.

Program Öğretim Amaçları

PÖA1Coğrafya alanına özgü temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir; doğal ve beşeri sistemlere ilişkin verileri çok boyutlu biçimde analiz eder; yerel ve küresel ölçeklerdeki coğrafi sorunları tanımlayarak eleştirel yaklaşımlarla çözüm önerileri geliştirir. Bu süreçte mekânsal düşünme becerilerini, nicel ve nitel yöntemleri, coğrafi karşılaştırmaları ve kavramsal modellemeleri etkili biçimde kullanır.
PÖA2Karmaşık coğrafi sorunları çözmeye yönelik bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır; bağımsız araştırmalar yürütebilir, veri temelli projeler geliştirir ve uygular. Proje süreçlerinde liderlik yapabilir, toplumsal fayda odaklı planlama yaparak farklı disiplinlerle etkili iletişim kurar. Yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde işbirliklerine açık, çok disiplinli düşünme becerisine sahiptir.
PÖA3Coğrafya alanındaki bilgi ve uygulamaları eleştirel bir perspektifle değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini tanımlar ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. Dijital haritalama, açık veri kullanımı, uzaktan algılama, mekânsal analiz yazılımları ve kaynaklara yönelik farkındalık geliştirir; bu kaynakları kullanarak kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir.
PÖA4Coğrafi bilgi ve düşüncelerini, uzman ve uzman olmayan paydaşlarla paylaşmak üzere açık ve anlaşılır biçimde sözlü, yazılı ve görsel iletişim araçlarıyla aktarır. Nicel ve nitel verileri kullanarak topluma ve kurumlara yönelik çözüm önerileri geliştirir. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı çevreye duyarlı, sürdürülebilirlik temelli projeler üretir. Akademik İngilizceyi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanabilir.
PÖA5Coğrafya alanındaki araştırma, uygulama ve yayın süreçlerinde bilimsel etik, kültürel farkındalık ve toplumsal sorumluluk ilkelerine uygun hareket eder. Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS), uzaktan algılama, açık kaynak yazılımlar ve veri tabanlı analiz araçlarını etkin biçimde kullanır. Çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mekânsal karar süreçlerine katkı sağlar. 

Program Öz Görevleri

Öz Görev 1: Coğrafi Bilgiyle Toplumsal Katkı Üretme

Çevrenin sosyal, ekonomik ve çevresel sorunlarını coğrafi bakış açısıyla analiz eder; bu analiz doğrultusunda toplumsal fayda sağlayacak yerel projeler geliştirerek katılımcı uygulamalarda yer alır. Haritalama, saha gözlemi ve mekânsal veri destekli raporlarla yaşadığı kente veya bölgeye sürdürülebilir katkılar sunar.
 
Öz Görev 2: Coğrafi Veriyi Yorumlama ve Bilimsel Yayına Dönüştürme
Fizikî ve beşerî coğrafya konularına ilişkin veri toplama, yorumlama ve görselleştirme becerilerini geliştirir; bu süreci bilimsel araştırma yöntemleriyle destekleyerek akademik makale, rapor veya proje önerisi biçiminde çıktıya dönüştürür. Bu görev sayesinde akademik yazım, analiz ve sunum yetkinliği kazanır.
 
Öz Görev 3: Küresel Sorunlara Coğrafi Duyarlılık ve Sürdürülebilirlik Temelli Yaklaşım Geliştirme
İklim değişikliği, göç, afet riski ve kaynak kullanımı gibi küresel ölçekte etkili coğrafi sorunları, çok ölçekli ve disiplinlerarası bir yaklaşımla analiz eder. Bu analizlerde coğrafi bilgi sistemleri (CBS), uzaktan algılama ve dijital veri teknolojilerinden yararlanır. Sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle (SKA) uyumlu çözüm önerileri geliştirerek yerel ve küresel ölçekte farkındalık ve etki oluşturur.
 
Öz Görev 4:  Coğrafi Etik ve Disiplinlerarası Uyum
Coğrafi araştırmalarda etik sorumluluk bilinciyle hareket eder; farklı disiplinlerle birlikte çalışarak bilimsel projelerde yer alır. Veri gizliliği, toplumsal etkiler ve kültürel duyarlılık gibi etik konularda farkındalık geliştirir.

FEDEK Çıktıları

FÇ1

Kendi programları ile ilgili alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi

FÇ2

Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi

FÇ3

Bir sistemi, süreci, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları çözme ve çağdaş yöntemleri uygulama becerisi

FÇ4

Öğretim programlarında alan dışı ders almış olması

FÇ5

Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi

FÇ6

Alanlarına göre tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve yorumlama becerisi

FÇ7

Bireysel olarak ve takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi

FÇ8

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi

FÇ9

Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi

FÇ10

Mesleki etik ve sorumluluk bilinci

FÇ11

Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Coğrafya Bölümü Çıktıları

PÇ1

Ulusal ve küresel (Avrupa, Türk Dünyası, Dünya) coğrafya bilgisine sahip olma; bu bilgiyi farklı coğrafi çalışmalarda uygulayabilme yetisi kazanır.

PÇ 2

Fiziki ve beşeri kaynaklı çevre unsurlarının etkileşimlerini anlama ve sürdürülebilir gelişme bağlamında analiz etme becerisi gelişir.

PÇ 3

Farklı mekânsal ölçeklerde yerler arasındaki ilişkileri, bölgeler arası farklılıkları anlama ve açıklayabilme yeteneğini geliştirir.

PÇ 4

Coğrafi veri toplama, düzenleme, analiz etme ve modern teknolojiler kullanarak dijital sunum yapabilir. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim teknolojilerini kullanabilir.

PÇ 5

Coğrafi kavramları ve teorileri kavrama, bunları güncel olaylarla ilişkilendirme ve farklı disiplinlerle entegre eder.

PÇ 6

Yeryüzü şekilleri ve doğal süreçleri anlama, bu bilgiyi doğal ve beşeri kaynak kullanımı ve çevresel planlamada uygulayabilir.

PÇ 7

Toplumsal, ekonomik ve politik değişimleri coğrafi perspektiften analiz etme, değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirebilir.

PÇ 8

Coğrafi bilgiyi yazılı, sözlü ve görsel olarak açıkça ifade etme; coğrafi terminolojiyi etkili ve uygun şekilde kullanır.

PÇ 9

Bilimsel yöntemlerle araştırma yapma, bilgiyi eleştirel bir yaklaşımla inceleyerek coğrafi bakış açısıyla analiz eder.

PÇ10

Çevresel, sosyo-ekonomik ve politik zorluklara coğrafi yaklaşımlarla çözüm önerileri geliştirme ve sürdürülebilirlik odaklı düşünür.

  

Program Yeterlilikleri

PROGRAM YETERLİLİKLERİ

DEĞERLENDİRME

BİLGİ

Kuramsal, Olgusal

– Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araçgereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.-Coğrafya alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.

 

 

Kısa sınav, ara sınav, final sınavı, rapor sunma

BECERİLER

Bilişsel, Uygulamalı

– Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.

– Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.        -Coğrafya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak; verileri yorumlayabilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, çözüm önerileri geliştirebilme.

 

 

 

Kısa sınav, ara sınav, final sınavı , rapor sunma , bilgisayar destekli sunum

KİŞİSEL VE MESLEKİ YETKİNLİKLER

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

– Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

– Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.

– Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

-Coğrafya alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

 


Sunum,rapor

Öğrenme Yetkinliği

– Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,

– Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.

– Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.-Coğrafya alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

 


Sunum,rapor, bilgisayar destekli sunum

– Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

– Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

– Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.

– Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.        -Coğrafya alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Toplumsal sorumluluk bilinci içerisinde, yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. En az bir yabancı dili konuşabilme, ileri düzeyde bilgisayar yazılımları kullanabilme ve iletişim teknolojilerinden yararlanabilme.

 


Sözlü ve yazılı merkezi sınav

Alana Özgü Yetkinlik

– Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.

– Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.    

-Coğrafya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. Coğrafi bilgi Sistemleri yazılımlarına hakim olma ve araştırmalarda kullanabilme.

 

 

 

Sunum,rapor

 
 
BÖLÜM KOMİSYON VE KOORDİNATÖRLÜKLERİ
19.11.2024 tarihinde güncellenen Coğrafya Programı koordinatörlük ve komisyonları aşağıda pdf eklentisi ile güncellenmiştir.

Memnuniyet Anketleri

Memnuniyet Anketleri Atatürk Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Koordinatörlüğü tarafından yapılmaktadır.  İşveren, mezun, öğrenci ve akademisyen türünde gerçekleştirilmekte olup talep edilmesi halinde cevaplar kişisel verilerin korunması kanunu kapsamında Atatürk Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Koordinatörlüğü tarafından paylaşılmaktadır.